torsdag 28 april 2011

beslutsångest

Tack alla att ni bryr er!
Jag uppskattar era kramar.
Men som sagt, just nu har jag ingen ork att prata om hur jag mår. Jag pratade en hel del i helgen och nu måste det få vila. Men ni behöver inte vara rädda för att ringa! Jag vill jätte gärna höra hur ni mår!

En hel del saker har klarnat för mig i och med detta.
Jag fick nästan panik när en vän ville att jag skulle upp o dansa på hennes bröllop. Men jag kunde inte, jag har så mycket hämningar att jag inte ens kan gå upp på dansgolvet och gunga lite till musiken. Lite extra press blir det ju på bröllop eftersom det ofta står i presentationen att jag dansat, då tror jag att alla kommer titta och förvänta sig att jag gör värsta uppvisningen på dansgolvet. Jag vet att jag själv är min störta kritiker.

Det förklarar även att jag mådde jätte dåligt när vi skulle köpa ny bil. Jag ville verkligen ha en ny bil men jag kkunde inte ta något beslut om vilken bil vi skulle ha, jag mådde dåligt av det! Så det blev ingen ny bil.

Att bestämma mat varje dag är totalt hopplöst. Vilket man lätt kan lösa med en matsedel, jag vet.

Igår skulle vi köpa nya skor till barnen. vi var och mätte fötterna med jag kunde inte ta något beslut på vilka skor vi skulle köpa. MEN HUR SVÅRT SKA DET VA?! Jag skyllde på barnen att dom inte gillade den färgen, att skon inte var tillräkligt stabil, den var för dyr, men i själva verket var det min egen beslutsångest, mitt illamående över att behöva ta ett beslut som gjorde att mina barn får gå runt i för små skor ett tag till.

Så är det någon som vill följa med mig och hjälpa mig välja skor till barnen skulle jag uppskatta det!

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag hjälper dig gärna att välja ut skor!:-)

Jag har känt likadant. Jag har heller inte kunnat ta några beslut och då sket jag i allt istället. Men nu har det blivit ändring på det!
Och man kan tänka så här; vad är ett beslut egentligen, ett par skor är bara ett par skor, en ny bil är bara en ny bil. Det är inget som är skrivet i sten. Inget man kommer bli straffad för om man råkar ta fel beslut. Det är med andra ord inte hela världen.:-)

Det gick så långt att Danne fick ta nästan alla beslut. Det var under graviditeten med Olle som jag mådde så dåligt och ett tag efter att han kommit. Jag ville bara gå i ide. Kan känna så ibland nu också men då vet jag att om en timme eller imorgon mår jag bättre. Men då var det en enda svart tunnel utan slut kändes det som.
Inte förrän jag bestämde mig för att sluta amma så tog det en vändning.
Eller ska jag vara ärlig så tog det nog längre tid än så.
Jag bara sov och sov. Sov bort hela dagar och intalade mig själv att jag var trött och behövde sova.
Men så kände jag bara att jag MÅSTE ändra mitt beteende.
Jag är fortfarande mitt i förändringen och tar itu med allt som jag bara skjutit åt sidan.

Jag tycker du är så modig som vågade lämna tillbaka Tessi! Synd att vi inte hann träffa henne, men det är inte heller hela världen.;-)

Rita av barnens fötter så mäter vi de och tar en tur på stan någon dag när de är på dagis, så får vi vara ifred.:-)
Jag messar dig jag!:-)