torsdag 7 april 2011

Hund

Urhs o fy på mig vad jag har varit dålig på att skriva!
Men jag har haft gott sällskap och långa te pratstunder så jag har inte behövt skriva av mig :-)

Det största som mina tankar kretsar runt nu är HUND.
Sen våran Brazze dog när jag var ca 10 år så har hund stått högst upp på min önskelista i många år.
Men nu är barnen stora och jag vill inte ha fler barn, så då är hund tillbaka högst upp på listan.
Petter har varit emot att skaffa hund, men nu tror jag han har förstått varför jag vill skaffa en.
Jag vill ha sällskapet på dagarna (nu har jag ju Ingrid men hon får snart jobb så då är jag ensam igen :-) jag vill ha någon som drar med mig ut och familjen ut!

Jag älskar att ha något att planera inför, söka information, fråga och fråga tills jag får ihop tillräkligt med info för att kunna fatta ett beslut, men i det här fallet så gör det allt ännu svårare.
Jag trodde att jag kommit fram till vilken ras jag vill ha, men så började jag fundera mer och kom tillbaka till början.

Man påverkas ju av vänners hundar! Tittar på deras egenskaper och funderar vad man själv vill ha. Kiva - en underbar bearded collie har gjort stort intryck på mig. Hon är så mjuk! Visst var hon lite hoppig och busig som valp, men nu är väntar hon på ett godkännande att få komma fram och hälsa, hoppar hon upp mot en så nuddar hon en väldigt väldigt lätt och sen är hon bara glad! När jag och mina barn tog hand om Kiva för en dag o gick ut på promenad så kom hon tom när barnen ropade på henne! hon sprang runt oss och hon kändes trygg. Sånna egenskaper vill jag ha av en hund.

Det enda MEN är att det känns lite som om man härmas om man köper en likadan hund som ens kompis. som om man tar den lätta vägen och tror att bara för att hennes hund blivit fin så blir min oxå det.
Därför letar jag vidare.... det är riktigt läskigt att ta det där beslutet och ringa samtalet och säga Jag skulle vilja köpa en valp av er!

Vi kunde inte ens besluta oss för vilken bil vi skulle köpa, därför blev det ingen hahah men vi har ju redan 2 som funkar så vi MÅSTE inte ha en ny. Men vi har ingen hund därför hoppas jag verkligen att vi kan komma fram till ett beslut snart.

Våran, nej, MIN topplista
Bearded collie

Cocker spaniel

Berner Sennen

Shetland sheepdog

Schapendoes


Med det här blogginlägget vill jag inte ha massa kommentarer om att VI INTE SKA SKAFFA HUND för dom är så jobbiga. Jag vill inte ha några sånna påhopp. Jag vet att man bli bunden av en hund, men jag är redan bunden till mina barn! Jag vet att en hund kräver tid, jag har tid. Jag vet att den kräver motion, det behöver jag med! Man måste gå ut fast det är dåligt väder - det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder?! En hund hårar och skitar ner - jag måste städa oftare av många anledningar!
Jag vill ha hund, och även om Petter inte skulle skaffa en hund om det inte vore för mig så tror jag att han kommer älska den iallafall!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Laila, det spelar endast en liten roll vilken ras du väljer. Ni är den som formar den. Ni kan skaffa en dobbermann och med rätt uppfostran få världens mysfamiljvovve. Ni kan skaffa en liten papillion och med fel uppfostran få ett litet monster. Du är ju så inne på att fostra och göra ett bra jobb att med den inställningen är ju redan lite av jobbet gjort!
Kram, Anna

Anonym sa...

Nej men Laila nu är du ju ute å cyklar! Köp en ponny för sjutton gubbar :-)
Kram Fina